پس از گذشت چندین ماه از رخنه موریانه ها قدیمی ترین تکیه ایران بالاخره سمپاشی شد
نوشته شده توسط : ادمین

پس از گذشت چندین ماه از رخنه موریانه ها

قدیمی ترین تکیه ایران بالاخره سمپاشی شد

سمپاشی موریانه

با رخنه موریانه ها به تکیه تاریخی زاغرم و پس از ماهها تاخیر در خصوص سمپاشی این مکان، بالاخره امروز سمپاشی در این تکیه انجام شد.

به گزارش دیار آفتاب؛به نقل از ندای تفرش، با رخنه موریانه ها به تکیه تاریخی زاغرم و پس از ماهها تاخیر در خصوص سمپاشی این مکان، بالاخره امروز کار سمپاشی این تکیه انجام شد.

 

تکیه زاغرم از قدیمی ترین تکایای ایران و دومین تکیه تاریخی در ایران هست که ستونها و سقف آن با چوب و تیرهای چوبی ساخته شده است.

 

این تکیه تاریخی متعلق به دوره قاجاریه به ثبت ملی نیز رسیده و چندین بار مورد تعمیر نیز قرار گرفته است.

 

متاسفانه در سال گذشته این بنای تاریخی چوبی مورد رخنه موریانه ها قرار گرفته است. مشکلی که بارها مورد پیگیری هیئت امنا و برخی از مسئولین شهرستانی قرار گرفت. و بالاخره امروز سمپاشی عملی می شود.

 

احمد قبادی، کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفتگو با ما گفت: سم مخصوص موریانه در ۲۴۰ لیتر آب ترکیب و سمپاشی تخصصی بنا و در فضای حدود ۶۰۰ مترمعکبی این تکیه انجام می شود.

 

 

 

قبادی اظهار کرد: تا ۱۰ روز پس از انجام سمپاشی، کسی نباید در محل تردد کند و پس از ۱۰ روز در صورت نیاز به استفاده از مکان، باید در قسمتهای در دسترس، پاکسازی انجام شود.

 

وی، ماه مرداد را بهترین زمان برای انجام سمپاشی دانست و افزود: ماه مرداد به دلیل افزایش گرمای هوا که منجر به افزایش فعالیت بیولوژیکی حشراتی نظیر موریانه می شود، بهترین زمان برای انجام سمپاشی است.

 

کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: این سمپاشی نیاز به تکرار ندارد و در صورت نبود کلونی دیگر نیازی به انجام سمپاشی در زمانهای دیگر نیست.

 

قبادی بیان کرد: در صورت عدم انجام سمپاشی و در صورت وجود کلونی موریانه ها در هر مکانی، موریانه ها تا خوردن کامل چوبها پیشروی می کنند.

 

وی اضافه کرد: با توجه به بررسیها و کارشناسی انجام شده در تکیه زاغرم، کلونی موریانه ها وجود ندارد و به دلیل اقلیم شهر تفرش، ممکن است موریانه ها به صورت مسافر وارد مکان شده باشند. البته موریانه ها، سازه چوبی را دچار تخریب جدی نکرده و تنها خطهایی را بر روی تیرهای چوبی ایجاد کرده اند.

 

کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت بنای تکیه زاغرم و تاریخی بودن آن و به منظور پیشگیری از تخریبهای دیگر توسط موریانه ها این سمپاشی انجام می شود.





:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: